INTERNATIONAL FERTILITY GROUP

פונדקאות להט"ב בישראל

הוועדה הציבורית להרחבת סל הבריאות בהחלטה תקדימית: פונדקאות להט"ב בישראל. על פי החלטה תקדימית של ועדת סל התרופות, המדינה תסבסד מעתה, הליכי פונדקאות להט"ב בישראל יחידנים וזוגות. מה היתרונות של הליך פונדקאות בישראל וכיצד הוא מתבצע? כל התשובות במאמר הבא!

זוגות חד מיניים יזכו מעתה בהשתתפות של המדינה, בעלויות של הליך פונדקאות בישראל. זאת על פי החלטה פורצת דרך, של הוועדה הציבורית להרחבת סל שירותי הבריאות לשנת 2023. על פי הודעת משרד הבריאות, בקרוב ניתן יהיה להירשם לתחילת ההליך. העלות למדינה, תעמוד על 7,000 שקלים בממוצע לזוג.

כבר היום, יש לדעת, שלוש מתוך ארבע קופות החולים בישראל, מעניקות את השירות לזוגות להט"בים. ההחלטה החדשה, תחייב את כלל הקופות להציע אותו, מבלי שהדבר יבוא על חשבון תרופה או טיפול אחר, המגיעים לאותו חבר בקופה.

את הדרך להחלטה, סללה פסיקת בית המשפט העליון בתיק "ארד-פנקס" בשנת 2021, שקבעה שבני זוג מאותו מין, יהיו רשאים להביא ילד בפונדקאות בישראל. עד אז, יכלו בני זוג הומואים לבצע הליך פונדקאות אך ורק במדינות זרות.

היתרון של פונדקאות להט"ב בישראל

קל להבין למה הליך של הבאת ילד בפונדקאות בתחומי ישראל הוא נוח ונגיש יותר עבור האזרח הישראלי. הוא מייתר את הצורך לטוס ולשהות במדינה זרה וחוסך את תקופת ההמתנה מורטת העצבים באותה מדינה, לאישורים המתחייבים להבאת התינוק ארצה.

פונדקאות בישראל, מאפשרת כמובן להורים המיועדים, גם קיום קשר קרוב ומתן ליווי צמוד יותר לפונדקאית, לכל אורך ההריון. 

עלות הפונדקאות בישראל

פונדקאות בישראל תהיה גם זולה יותר, לפחות בהשוואה לזו בארה"ב (אך יקרה מעט יותר מאשר בקולומביה). מחיר ההליך בישראל יעמוד על 270 ל-350 אלף שקלים.

כמחצית מהסכום יוקדש לתשלום לתורמת הביציות, להליכים וטיפולים רפואיים, פסיכולוגיים או משפטיים עבור הפונדקאית ולתשלום לסוכנות. פונדקאית בישראל, תרוויח כ-165 אלף שקלים עבור כל ההליך.

בעבר, יש לציין, חויבו ההורים המיועדים לשאת גם בעלות של הריונות שלא צלחו והסתיימו במות העובר או בהפסקת הריון. כיום, בדיקות רפואיות מקיפות שעוברים האם והעובר, מספקות ביטחון רב יותר באשר לתקינות ההריון. בנוסף, התוכנית כוללת ביטוח, המכסה אפשרויות כאלה.

אוכלוסיית היעד לשירות החדש

מגמות הפתיחות והקבלה בישראל כלפי הקהילה הגאה והצורך הטבעי שלה בהקמת משפחות, הביאו לכך שבשנים האחרונות, גילם של זוגות חד מיניים הפונים לפונדקאות, הולך ויורד. גיל הפונים משתרע כיום מגיל 25 ועד לגילאי 50 פלוס. חשוב לציין, שהחוק בישראל מגביל גברים, בכניסה להליך פונדקאות, עד גיל 54. במדינות אחרות, הגיל יכול להיות גבוה יותר.

למרות עלותו הגבוהה של ההליך, זוגות להט"בים מכל שכבות הציבור, מוכנים להקדיש לנושא את הזמן, האנרגיה והמשאבים הכספיים הדרושים.

הליך פונדקאות להט"ב בישראל

הליך הבאת ילד בפונדקאות נפתח בהגעה של ההורה או ההורים למקום של סוכנות פונדקאות. בשלב הבא נעשה איתור של פונדקאית ושל תרומת ביציות ומתבקשת דגימת הזרע של אחד מהאבות לעתיד, לצורך ההפריה, זאת לאחר בדיקות לשלילת מחלות מין.

ההורים רשאים לקבל מידע מקיף על תורמת הביציות, מהיסטוריה רפואית ומשפחתית (כולל תמונותיה מהילדות ומעכשיו) וסקירת תכונות העוברות במשפחה ועד לתיאור תחביביה ואורח חייה. בני הזוג יכולים גם להגיע לסוכנות, עם תורמת ביציות משלהם.

כמה זמן צפוי ההליך לקחת?  

מאגר הפונדקאיות בישראל, שהוא עדיין מצומצם למדי. רק כ-100 נשים ישראליות, הביעו עד כה נכונות לשמש כפונדקאיות ולכן צפויה המתנה של כשנה ויותר, מיום ההרשמה לתוכנית ועד למציאת אם פונדקאית.

מאגר תורמות הביציות, גבוה, למרבה המזל, בהרבה ומרכזים רפואיים בישראל, נמצאים בקשר עם בנקים של ביציות בחו"ל, לצורך הבאתן לישראל. הביציות מאוחסנות בהקפאה, עד להפריה.

ביצוע ההפריה

ההפריה מתבצעת במעבדה, מזרעו של האב המיועד והביצית של התורמת, בטכנולוגיית הפריית מבחנה.

כיום ניתן בשיטות חדשניות, אף לבחור את הזרע האיכותי ביותר מתוך הדגימה, כדי ליצור את המפגש המוצלח ביותר עם הביצית. כשבועיים לפני ההפריה, הפונדקאית מקבלת זריקות הורמונליות, המכינות את גופה לקליטת העובר.

ליווי לאורך ההריון

לאחר שההפריה מתבצעת והעובר נקלט בהצלחה בגופה של הפונדקאית, ההורים המיועדים מעודכנים בצורה שוטפת על התקדמות ההיריון.

הם רשאים ליצור קשר עם הפונדקאית, ללוות אותה לאורך ההריון וכמובן לשהות לצידה במהלך הלידה. מיד לאחר הלידה, יתבצע רישום הילוד על שם הוריו, במרשם האוכלוסין של ישראל.

פונדקאות להט"ב בישראל
תוכן עניינים

מבצע המבצע תקף עבור 2 מסלולי פונדקאות
מסלול הכל כלול
ומסלול הכל כלול אקסטרה
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן